داکت اسپلیت و کاربرد آن در سیستم تهویه مطبوع

داکت اسپلیت و کاربرد آن در سیستم تهویه مطبوع

داکت اسپلیت و کاربرد آن در سیستم تهویه مطبوع

داکت اسپلیت و کاربرد آن در سیستم تهویه مطبوع

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت یکی از پراستفاده ترین سیستم جهت تهویه مطبوع است که از دو بخش کندانسور و هواساز تشکیل شده است. که این دو بخش به‌وسیله‌ی تعدادی لوله‌ی مسی به هم متصل شده‌اند.

مواقع به‌کارگیری «داکت‌اسپلیت» به منظور سیستم‌های ایجاد گرما و سرما چه زمانی‌ست؟
در سال‌های اخیر جهت تهویه‌ی هوا در ساختمان وسایلی بهره می‌گیرند که هر کدامشان به نوعی عیوب و محسنات مخصوص خودشان را دارند، افرادی که خریداران این وسایل هستند می‌توانند با یاری گرفتن از افراد دارای تخصص در این امر و با آگاهی از ویژگی‌های خاص هر کدام انتخاب مناسبی داشته باشند. ما در مقاله‌ی پیش روی شما درباره‌ی «داکت اسپلیت» کلیت و عنوان چهار نقص آن‌ها و راه‌حل‌های رفع آن، همچنین محسنات بهره‌گیری داکت اسلیپت و دستگاه‌های مشابه‌ آن‌ها همچون «مینی‌چیلر» ذکر کرده‌ایم، این مقاله ممکن است راهنمایی مناسب جهت گزینه‌ی متناسب با نظر شما شود.

«داکت‌اسپلیت»

داکت‌اسپلیت در اصل کولرهای‌گازی‌اند، وجه تمایزشان این است که کولرهای‌گازی هواساز یا یونیت‌های داخلی‌شان به‌صورت نصب روی دیوارها و یا سقف‌های کاذب رو کار است؛ اما هواسازها یا یونیت داخلی داکت‌اسپلیت به‌صورت توکار داخل سقف‌های کاذب نصب می‌گردند، پس از آن با کشیدن کانال سوی اتاق‌ها و یا بخش‌های گوناگون واحدی از ساختمان وصل می‌گردد تا هوای جدید پس از تنظیمات دمایی و فیلترسازی آن‌ها عرضه می‌نماید. تصویر پایین بخشی از یونیت‌های داخلی‌ای که به وسیله‌ی لوله‌کشی‌های از جنس مس به یونیت‌های خارجی «بیرون ساختمان» مرتبط شده‌اند را به تصویر کشیده.

داکت‌اسپلیت لنوکس

عملکرد داکت‌اسپلیت‌ها فقط در چرخه سرما مانند کولرهای‌گازی است و در چرخه‌ی گرمایی به‌طور کلی با آن‌ها تفاوت دارند؛ در یونیت‌های داخلی‌شان کوئل آب‌گرم موجود است و فصول سرد زمستانی آب‌گرمی که به وسیله‌ی موتورخانه‌ها و یا پکیج‌ها عرضه می‌شود داخل کوئل‌ها در جریان بوده و از چرخه‌ی «تبرید تراکمی» در گرمایش‌ها بهره نمی‌برد.
در بازارهای امروزی، داکت‌اسپلیت‌های معمولی (دور ثابت)، اینورترها «دور متغیر» همچنین سه فازی و تک‌فازی موجود هستند.
حد سرما و گرمای داکت‌اسپلیت‌ها از اسپلیت‌ها یا همان کولرهای گازی بالاتر بوده، همچنین تهویه‌ی مکان‌هایی با وسعت بیشتر را می‌شود به آن‌ها سپرد.
یونیت‌و کانال‌های داخلی در طرح‌های مختلف ساخته شده‌اند و می‌شود از آن‌ها برای ساختمان مرتفع و یا سقف‌های کوتاه کاذب نیز نصب نمود. برای نصب داکت اسپلیت لزومی ندارد که کل ساختمان با سقف کاذب استفاده نمود؛ علاوه بر آن بخشی از سقف‌ها که غالبا درون راهرو و نیز ورودی با حد فاصل ۲۵ cm هم و قرار می‌گیرد.

چهار نقص مشکل‌ساز داکت‌اسپلیت‌ها را نام خواهیم کرد.
یک) بخش‌بندی فضاهای داخلی
این تقسیم‌بندی شامل نظارت بر دماهای اتاق همچنین سالن به شکل مجزا و جداست؛ داشتن دمایی مجزا برای اتاق‌های وصل شده با داکت‌اسپلیت ممکن نیست و تمامی‌شان یک دمای یکسان داشته و با هم سرما یا گرمای یکسان خواهند داشت؛ پس درصورتی‌که بخشی از بنایتان نیازمند دمایی جدا و مجزا از باقی است از سیستم‌هایی بهره ببرید که عوض «داکت‌اسپلیت» از سیستم‌های فن‌کوئل، مینی‌چیلر یا دستگاه‌های دیگری باشد.
مثلا درون ساختمانمان دما در اتاقی که مخصوص‌ کودکمان است بیست و دو درجه‌ی سانتی‌گراد یا هفتاد و یک فارنهایتی باشد و دمای داخل سالنمان نوزده سانتی‌گراد یا شصت و شش فارنهایتی باشد؛ اما دمای داخل اتاقی که افراد جوان‌ترند هفده سانتی‌گراد یا شصت و سه فارنهایتی است، می‌شود درجه‌ی دماهای خارج شده از فن‌کوئل‌ها به‌طور مجزا نسبت به باقی فن‌کوئل‌هایمان انتخاب نماییم؛ اما داکت‌اسپلیت‌ها به این شکل نیستند، چرا که تمام سالن‌ و اتاق‌های خانه از یونیتی سقفی و کانال‌های کشیده شده متصل می‌باشند و تمامشان از دمایی یکسان برخوردارند.

ویژگی فن‌کوئل‌ها و داکت‌اسپلیت‌ها

راه‌های نظارت بر دماها:
راهی که جهت نظارت بر میزان هواهای وارد شده داخل اتاق‌ها نهایتا منظم‌سازی دماهای آن‌هاست بهره‌گیری از دریچه‌ی ثابت ورود هواها داخل اتاق‌ها همچنین سالن‌ها دریچه‌ی دارای موتور به‌عنوان دریچه‌ی ترموستاتیکی یا دمپرها بهره گرفته می‌شود هریک از دریچه‌ها با ترموستاتی‌ که قرار دارد به اتاق‌ها وصل می‌شود، به دستور ترموستات‌ها میزان گشایش دریچه‌ها و نتیجتاً میزان هوای گرم و هوای خنک وارد شونده داخل اتاق‌ها تنظیم می‌گردد.وقت تنظیم مقدار هوایی که دماهای اتاق‌ها و سالن‌ها هم به حد سایر اتاق‌ها از جنبه‌ی میزان سرما-گرما امکان نظارت دارد. در نتیجه سیستم‌های داکت‌اسپلیتی نیز قادرند به میزان و دماهای هوای بخش‌ها نظارت داشته باشند مشروط بر اینکه از هر دریچه‌ی ترموستاتیک بهره‌گیری گردد، همچنین هزینه‌های اتصال آن را هم مدنظر داشته باشید.
تصویر پایین نمونه‌ای از دمپر (دریچه‌های ترموستاتیکی اتومات) نمایش می‌دهد که موتورهای دمپر روی‌شان پیاده‌سازی شده‌اند که نهایتا بر شاخه‌های کانال‌کشی وصل می‌گردد.

دمپرها (دریچه‌های ترموستاتیک داکت‌اسپلیت)
دو) مصرف‌کننده‌ی برق، بیشتر از سایر سیستم‌ها
پیش‌تر عنوان کردیم که این سیستم‌ها تمام محیط درون را یکباره و هم اندازه تغییر می‌دهند؛ مثلا اتاق ما تغییر هوا لازم دارد، باقی سالن‌ها و اتاق‌هایمان که وصل به سیستم‌های تهویه‌اند نیز تغییر دما پیدا می‌کنند، طبیعتاً میزان انرژی‌های مصرفی بالایی دارند که بیهوده بوده و برق‌های مصرفی این سیستم‌ها بالا می‌رود؛ همچنین هزینه‌ی بهره‌گیری از اینگونه سیستم‌ها پر دردسر می‌شوند.

«راه‌های کم کردن مصارف»

یک) پیاده‌سازی ترموستات‌ها در اتاق‌ها همچنین اتصال دریچه‌ی ترموستاتیک همراه فرمان‌های ترموستاتی به‌شکل اتومات گشوده و بسته می‌گردد به این ترتیب میزان هوا زمان داخل شدن درون اتاق‌ها بسته بر نیازهای آن کم و زیاد می‌شود؛ این امکان وجود دارد که همزمان درجه‌ی اتاق‌ها به‌شکل جدا و همچنین با سد کردن فرستادن هواهای خنک یا گرما به اتاق‌های بی‌نیاز به تغییر هوا از هدر دادن انرژی‌‌ها پیشگیری نمود؛ در نهایت هدر رفت انرژی‌شان در قیاس سایر سیستم‌ها همچون فن‌کوئل‌ها و مینی‌چیلرها متعادل می‌شوند.
دو) بهره‌گیری، نظارت هوشمندانه و دارای تناسب «داکت‌اسپلیت اینورتر» با نیازهای کمپرسورش
سه) مقدار صداهایی که سیستم‌ها دارند.
بسته به یونیت‌های داخلی‌ای که درون سقف‌های کاذب تعبیه شده، جهت فرستادن هواها به تمام سالن‌ها و اتاق‌ها فن‌های بزرگی قرار دارد؛ از سویی هواها با عبور از کانال گوناگون صداهای زمان فعالیت فن‌های یونیت‌های داخلی به محیط درون انتقال می‌یابد.
راه‌کارهای کم کردن صداها:
یک) از وصل کردن یونیت‌های داخلی داخل محل ورود اتاق‌های نشیمن و اتاق‌های خوابتان و روی سقف‌های کاذب محل ورود و راهروی‌تان خودداری نمایید. «موارد منع شده را در تصویر مشاهده نمایید.»

«یونیت‌های داخلی برای زیر سقف‌های داکت‌اسپلیت»

دو) به کارگیری ۲ یا تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها جای دستگاهی با قدرت بالاتر در مکان‌های وسیع مثلا جای دستگاه‌های شش تنی تبرید می‌شود برای تمام آن دستگاهی به وزن سه تن تبریدی به تعداد دو عدد انتخاب کرد؛ تن‌های تبرید مساوی است با دوازده هزار BTU/h
سه) ساخت یک پنجره‌ی مکنده یا پنجره‌ی برگشت هوای متناسب، به کارگیری کانال‌هایی منعطف و دارای عایق‌های صدا و گرما، در کل اتصال آن به وسیله‌ی اشخاص مجرب، به‌صورت علمی و صحیح که در تصویر نمونه‌ی کانالی با ویژگی‌های عنوان شده می‌بینید.

«کانال منعطف داکت‌اسپلیت»

چهار) خریداری دستگاه‌های مارک‌دار معتبر کشورمان و خارج از آن که بخش‌های داخلش از قبیل فن، الکتروموتور وصل شده‌ی فن‌ها که صدای کمی داشته‌اند یا سوپر سایلنت یا اصطلاحاً خیلی بی‌صدا هستند.

پنج) به‌کارگیری داکت‌اسپلیت اینورتر
شش) منتقل کردن شیرهای منبسط‌ساز دستگاه‌ها از پس یونیت‌های داخلی همچنین قرارگیری‌اش داخل یونیت‌های خارج ساختمان‌ها در تولیدات تازه‌ی داکت‌اسپلیت‌ها -بدین وسیله عمل عبور گازهای «مبرد» از طریق شیرهای منبسط‌کننده به گوش نمی‌رسد، برای به هدر نرفتن انرژی‌ها در راه لوله‌ها عایق گرمای متناسب با لوله‌ای از جنس مس به کار برید.

چهار) بیش‌ترین محیط ممکن برای پوشش‌هایی جهت تهویه‌ی هوا
اگر چنین سیستم‌هایی داخل ساختمان‌های چندین طبقه‌ای به کار رفت و حجم محیط‌های تهویه شونده نیز بالا بوده می‌بایست شبیه اسپلیت‌ها از چندین دستگاه و چندین سری لوله‌کشی میان یونیت‌های درون و بیرون ساختمان‌ها بهره برد؛ ضمنا میان یونیت‌های بیرونی و درونی لوله‌کشی‌ها از جنس مس بوده، گازهای فریون «مبرد» میان یونیت جاری می‌باشد، نمی‌شود یونیت‌های بیرون ساختمان‌ها را نسبت با یونیت‌های درون ساختمان‌ها متراژی مشخص و دور وصل شود چرا که گازهای فریون درون لوله‌ی طولانی، پایین رفت فشارشان افزایش یافته و کارایی سیستم‌ها پایین آمده و بر این اساس عملا یونیت‌های بیرون از ساختمان‌ها همچون کولرهای گازی روی تراس‌ها وصل می‌شود، امکان دارد از نظر جاگیری در انظار به نمای ساختمان‌ها صدمه وارد آورد.

وقتی درون سیستم‌های درون مرکز همچون مینی‌چیلر، فن‌کوئل‌ها، چیلرها، فن‌کوئل‌ از فرستادن گازهای فریون سمت یونیت‌های درون ساختمان‌ها جلوگیری شود؛ اما این آب‌های گرم و خنک هستند که به وسیله‌ی پمپ‌ها، چیلرها، مینی‌چیلرها یا همان مولد آب سرد، پکیج‌ها، بویلرها یا همان مولد آب‌گرم‌‌ از فن‌کوئل‌های داخل ساختمان‌ها پمپاژ می‌گردد همچنین بی‌حد در بالاترین طول لوله‌کشی‌اش نیست، می‌شود به سادگی بر روی پشت‌بام‌ها یا در فاصله‌ا‌ی بیشتر با بنا قرار دهید.

«راه‌کارهای اتصال یونیت‌های خارجی روی پشت‌بام‌ها»

اتصال یونیت‌های خارجی یا کندانسینگ یونیت‌ها بر بام‌ها و پایین نیامدن کارایی می‌بایست کنترل شود، همچنین هزینه‌ی لوله‌کشی‌های از جنس مس می‌باید مناسب با اندازه‌های بنا اندازه گرفت. «تصویر یونیت خارجی وصل بر روی بام‌ها»

«کندانسینگ یونیت یا یونیت‌های بیرونی داکت‌اسپلیت»

مزیت‌ها و خصایص داکت‌اسپلیت‌ها را بخوانید.

یک) هزینه‌ی کم ابتدایی
اولویت اساسی‌ترین دلایل کاربرد اینگونه سیستم‌ها هزینه‌ی ابتدایی اندکش که حدوداً ۳۰% از باقی سیستم‌هاست، سیستم‌هایی نظیر فن‌کوئل و مینی‌چیلر…
دو) توزیع هوایی تمیز
داخل اینگونه سیستم‌ها هواهای پاکی که احتیاج بناست توسط اکسیژنی مکفی برای فصول تابستانی و زمستانی بیرون بنا که توسط کانال‌ها تهیه می‌گردد.
سه) بهره‌گیری از فناوری‌های اینورتر «متغیر» یا دور

داکت‌اسپلیت‌ها ۲ گونه‌ی اینورتر که –موتورهای‌الکتریکی متغیرند و کمپرسورشان به چرخش وا می‌دارد– و گونه‌های عادی که –موتورهای‌الکتریکی‌ای با دورهای بدون تغییر فعالیت‌اند– موجود است، گونه‌ی اینورترها سبب می‌گردد داکت‌اسپلیت همیشه به وسیله‌ی بالاترین قدرت بی‌فعالیت، فقط مناسب درخواست‌ها و نیازهایی با اندک یا فراوان گشتن حرکت موتورهای متحرک کمپرسورها؛ تغییر دلچسبی می‌سازد.

توجه داشته باشید که داخل دستگاه‌ها اکثرا کمپرسورهای (سکرال) به کار گرفته شده، گونه‌ی (اسکرال) از سایر کمپرسورهایی که موجودند کم‌قیمت‌تر، و همچنین کم‌تعدادترین قطعه‌های دارای تحرک و کارکرد بالا، لرزیدن و صداهای اندک در قیاس با باقی کمپرسورهایی که در بازار هستند را داراست؛ ضمناًداخل سیستم‌هایی همچون فن‌کوئل‌ها و مینی‌چیلرها، کمپرسورهای گونه‌ی (اسکرال) با فناوری اینورتر بهره می‌گیرند.

چهار) فیلترسازی هواهای ورودی

قابل ذکر است که داکت‌اسپلیت‌ها امکان فیلترسازی هواهای وارد شده در فضا آن‌هم به وسیله‌ی فیلترهایی که امکان شستن دارند.

پنج) تفکیک مبلغ شارژهای واحدهای تمام ساختمان‌ها
سیستم‌های یاد شده، عکس سیستم‌هایی که مرکزی‌اند همچون چیلر‌ها میزان صرف کردن انرژی‌های سرماییی-گرمایی هر کدام از واحدهای آپارتمان‌ها مبلغ شارژ‌های همگانی آپارتمان‌ها تفکیک گشته، واحدها قادرند بر مصارف خویش نظارت کنند.

شش) به کارگیری‌ آن‌ها در عوض اسپلیت‌ها
نتیجه‌ی به کارگیری این دستگاه‌ها (داکت‌اسپلیت) در عوض چندین اسپلیت یا همان کولرهای گازی کم شدن هزینه‌های بهره‌گیری؛ تعمیرات، نگه‌داشتن همچنین احتیاج نداشتن مهندسین نگهدارنده

هفت) کم کردن رطوبت‌های موجود در هوای اطراف
سیستمی ا‌ست که همچون هر سیستم دیگر، اساس آن سیکل تبریدی است –مثل مینی‌چیلرها، فن‌کوئل‌ها و اسپلیت‌ها) روزهای گرم تابستانی میزان نم هواهای گذر کننده‌ی دستگاه‌ها جهت (تقطیرات بخارات آب‌های درون هوای محیط به وسیله‌ی کوئل‌های سردکننده کم می‌شود.
هشت) گرم کننده‌ی خوب و قوی داکت‌اسپلیت‌ها

دستگاه داکت‌اسپلیتی مثل اسپلیت‌ها قادرند درون چرخه‌ی گرما فعالیت کنند، همچنین به وسیله‌ی صرف برق، گرمایی که نیاز است همچون چرخه‌ی سرما تهیه می‌کند؛ اما داخل کشورمان کاربرد انرژی گازی برای گرم کردن مناسب‌تر از برق می‌باشد و بخش‌هایی که دارای آب‌وهوای سرد و نیمه‌سردند جهت گرم کردن خانه‌های خود کوئل‌های گرم‌کننده‌ی آبی درون یونیت‌های داخل دستگاه‌هایشان تعبیه گشته که آب‌های گرم فرستاده شده سوی (بویلرهای موتورخانه‌ها) پکیج‌هایی که گازسوزند وصل می‌گردد به کار گرفته می‌شود؛ بر این اساس به‌خاطر سرما در فصول سرد مثل زمستان‌ها و پاییز راه‌های آب گرمی که وارد یونیت‌های درون دستگاه‌های داکت‌اسپلیت‌ها گشوده شده‌اند و آب‌های گرم درون کوئل‌هایش شده، پس از چرخیدن فن‌های دستگاه‌ها، گرما داخل سالن‌ها و اتاق‌ها می‌گردد.

«مینی‌چیلرها و فن‌کوئل‌ سیستم‌های هم‌شکل متناسب»

سرسخت‌ترین رقیب سیستم‌های داکت‌اسپلیت، سیستم‌های فن‌کوئلی و مینی‌چیلری‌اند؛ سیستم‌های فن‌کوئلی یک به یک به شکل مجزا به لحاظ دماهای کارکردشان می‌توان تغییر داد؛ داخل سالن‌ها و اتاق‌ها فن‌کوئلی کار گذاشته و تابستان‌ها آب‌های خنک، زمستان‌ها نیز آب‌های گرمی داخلش وارد می‌گردد که با پکیج‌ها-بویلرها همچون سیستم‌های داکت‌اسپلیت‌ها جهت گرما سوی آب‌گرم‌ بویلرها -پکیج وصل می‌گردد؛ با سیستم‌های گرمایی و گرمایی کامل‌کننده مبدل می‌گردد؛

درون سیستم‌های فن‌کوئلی و مینی‌چیلرها زمانی که نیازمند به‌کارگیری یکی یا تعداد بیشتری فن‌کوئل نباشد می‌شود کار سیستم‌ها را متوقف کرد تا از هدر رفتن انرژی‌ها جلوگیری شود؛ چون داخل سیستم‌ها اندازه‌های کوچکی از فن‌ها استفاده شده، درون فن‌کوئل‌هایی که در اتاق‌ها صداهای فعالیتشان پایین‌ترین اندازه‌ی آن می‌آید؛ مینی‌چیلرهای خارج ساختمان‌ها درون فضاهای آزادی مثل پشت‌بام‌ها؛حیاط، بالکن‌ها-تراس‌ها وصل شده، لوله‌کشی‌ها با سادگی آب‌ها را سوی فن‌کوئل‌های سیستم وصل می‌کند؛ بالاترین فاصله‌ی میان فن‌کوئل‌ها و لوله‌کشی حدی نیست و تصویر پایین، نمونه‌ای از (مینی‌چیلرها) دستگاهی که بر گونه‌های متفاوتی فن‌کوئل وصل گردیده.

 

برای دریافت مشاوره و قیمت داکت اسپلیت و خرید داکت اسپلیت با ما تماس بگیرید.

پیام خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلیدواژه خود را وارد کنید